INKA RACING PRO STREET BIKE





måndag 6 juli 2009

TRASIG VEVAXEL

Jag har haft ett växande problem med att treans vevstakslager går ner sig och det har blivit tätare mellan gångerna... Så efter Västerås tävlingen tog jag bort det tvättbara oljefiltret för att se att allt var ok....men det var det inte,fullt med små omagnetiska spåner :( Jaha bara att skruva ur motorn och klyva den så jag kommer åt att kolla vevstakslagren. Mycket riktigt, treans lager toltalt slut efter fem repor i Västerås ,någonting är ju tokfel här men vad? Jag kunde utesluta oljepump, tryckreglering ,filter och brist på olja för allting annat är helt och fint. Kollade oljekanalen och mätte vevaxeltappen och vevstaken...inga fel va faa...n i helv...e. Efter ett antal timmars funderande och letande så hittade jag små microskopiska sprickor som går tvärs över vevtappen. Fem lite större på ca 1cm och 8st lite mindre sprickor som förmodligen blir större när vevaxeln blir varm, inte så konstigt att den äter lager...jaja skönt att hitta felet iallafall. Så nu håller jag på att mäta in lager för en ny vevaxel, har beställt lite grejor idag, lager och kamkedja m.m. Ska förhoppningsvis ha den klar till Skellefteå tävlingen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar