INKA RACING PRO STREET BIKE





tisdag 21 juli 2009

Turbo vs sugmotor

Efter Skellefteå tävlingen har det blivit lite diskutioner om att vi som åker turbo plötsligt är helt överlägsna och har en massa fördelar...kan inte riktigt köpa det snacket. Sugmotorerna har dominerat i många år i Pro street bike Nu har inte jag kollat supernoga bakåt i tiden men vad jag vet så är det dom två tre sista säsongerna som det är två tre turbo hojar som har tagit in mer och mer på sugmotorerna och har blivit mer jämna i sina körningar, och ja visst har det gått fort i år på 402m tävlingarna med tider som inte sugmotorerna riktigt klarar men vad jag vet så har ALLDRIG en turbohoj vunnit en 201m tävling i Pro street bike utan vi har alltid varit på efterkälken. Men det är klart att reglementet kommer att behöva ses över ganska snart, frågan är bara vad man ska göra. Men en sak vet jag med säkerhet ,det är inte gjort i en handvändning att få en turbohoj med 1500mm hjulbas att fungera bra och få den lättkörd så att man kan prestera jämna tider... En lösning på "problemet" kunde vara att låta sugmotorhojarna använda lustgas (igen) som Svemo förbjöd tidigare, och samma hjulbas oavsett turbo eller lustgas.. Fortsättning följer.........garanterat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar